Uitverkoren volk?

Dat denken bijvoorbeeld de Indiers ook, dat ze het uitverkoren volk zijn! Het land van wijsheid en verlichting, zogezegd!…
Het volk van Israel beschouwt zichzelf als uitverkoren, de joden! Want dat staat immers in het Oude Testament, nietwaar?
Toen Jezus kwam en zei dat hij de langverwachte messias was, lachte zijn volk hem uit toen hij aan het kruis hing: ‘Als je de messias bent, red dan nu jezelf!’… Maar hij stierf…
Daarentegen kun je dan ook beweren: Als het volk van Israel uitverkoren is, waarom ze dan niet door hun God gered werden tijdens het bewind van Aldolf Hitler. Er werden immers 6 miljoen joden omgebracht!…
Jezus leek even geheel uit het beeld te zijn verdwenen maar hij stond op uit de dood en toen werd zijn werk meteen internationaal!
Ook het joodse volk leek te zijn verdwenen… en vele joden verloren toen ook hun geloof in hun almachtige God. Maar in 1948 ontstond de staat Israel! En dat werd hun wederopstanding, zogezegd!…
Israel wordt overspoeld door christelijke toeristen. En er zijn inmiddels daar zo’n 20.000 messiasbelijdende joden, zij die geloven dat Jezus de messias is!
(Surf maar eens naar: https://sidroth.org/about/about-sid/)

crown-of-thorns-2641239_640

Afbeelding van Andrea Don via Pixabay

 

10 reacties

  1. Dat joden zich zien als het uitverkoren volk is naar mijn mening puur chauvinisme. Het is zoiets als dat je als Nederlander hoopt dat Holland het WK voetbal wint. Volslagen infantiel en ordinair dus.
    Een jood die in Christus gaat geloven, raakt van de regen in de drup. Volgens mij heeft Christus een hekel aan christenen. Hij is me dunkt wel geïnteresseerd in ‘Christussen’ oftewel in mensen die net als Hij één zijn met de Vader. Het christendom zou wat mij betreft moeten worden omgedoopt tot het paulusdom, want het is grotendeels gebaseerd op de (waanzinnige) visie van Paulus, die in zijn interpretatie de woorden en daden van Jezus dermate ernstig heeft geperverteerd, dat er weinig tot niets meer van over is gebleven.
    Ik denk dat God geen enkel volk heeft uitverkoren. Hij heeft wel de mens uitverkoren, ieder mens, om net als Jezus één met Hem te zijn.

    Like

    • Ja, mensen kunnen inderdaad beter een christus zijn of een boeddha, dan een christen of een boeddhist.
      Maar naast onze eenheid met God, bestaat er ook zoiets als Gods werk hier op aarde. Waar engelen bij betrokken zijn. 
Engelen reageren niet alleen op individuen maar ook op groepen mensen, nietwaar?

      De prachtige voorspelling die God deed aan Abraham, Izaak en Jakob was: dat de rest van de aarde gezegend zal worden door de joden. En zoals we weten verscheen toen de bijzondere leraar en mens, Jezus van Nazareth.

      Zijn boodschap bracht licht in de duisternis, van heel veel mensen en nog!…

      Like

  2. Jezus was vermoedelijk een indrukwekkende leraar, die in zijn tijd een grote, positieve invloed had. Maar veel van wat hij zei is verloren gegaan. Wat heeft de mens nu nog aan Jezus? Kunnen we ons niet beter richten op een leraar zoals JK van wie we precies weten wat hij heeft gezegd? [open vragen]

    Like

  3. Volgens mij is de kern behouden hoor, van Jezus leer:
    ‘U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
    Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.’ – Mattheus 5:43-45
    En wat JK betreft: heeft hij niet regelmatig gezegd dat niemand hem begrepen heeft? Omdat niemand zijn leringen in de praktijk bracht!

    Like

    • Je lijkt de meeste inspiratie uit de Bijbel te halen. Misschien kun je, als je dat interessant vindt, ooit een stukje schrijven over wat (in jouw visie) de beste Bijbelvertaling is. Er zijn véél vertalingen, en de ene is de andere niet. Ikzelf heb behoorlijk wat vertalingen in bezit en “zie door de bijbels de boekenkast niet meer”.

      Like

      • Volgens mij bestaat er geen beste vertaling: dan gewoon de oorspronkelijke tekst te lezen maar dan behoren we goed thuis te zijn in het Hebreeuws, Grieks, Aramees en Latijn!
        Omdat ik deze talen niet ken, is een goeie serieuze vertaling de NBG-51 en de Herziene Statenvertaling! Goed voor de basis, ook vind ik daarbij de Willibrord vertaling uitstekend.
        Ook lees ik Het Boek en de BGT, als ik niet kom uit de serieuzere vertalingen!…
        Ik gebruik ook diverse Engelse Bijbels!…
        (Vanzelfsprekend heb je veel meer vertalingen in het Nederlands die de boekenplank vullen. 😉 )

        Like

  4. Interessant Nathan, bedankt voor deze informatie. Ik bezit in boekvorm: Het Boek (alleen het Nieuwe Testament), de Groot Nieuws Bijbel, de BGT, de BasisBijbel, de Bijbel Literaire editie, de NBG-51 en de Straatbijbel (een Bijbel in straattaal; slechts een paar losse delen van de Bijbel zijn uitgebracht).

    Like

      • Bedankt voor die tip! Het is wel jammer dat het niet de Herziene Statenvertaling betreft.
        De Straatbijbel is zeker leuk om te lezen. De personages erin hebben vaak ook grappige namen, vind ik: Johannes de Doper heet Johnnyboy de Doper, God wordt ‘de MASTER’ genoemd, de discipelen van Jezus worden omschreven als ‘de 12 homeboyz van Jezus die altijd met Hem childen’, Petrus heet ‘The Rock’, Judas Iskariot heet Jay-D of ‘The Snitch’ (snitch = verrader) etcetera.
        Ik lees ook graag in de Duitse variant ervan, ‘die Volxbibel’ genaamd. Ik weet niet of je die kent, het is een complete Bijbel in jongerentaal, waarin soms behoorlijk grove taal wordt gebezigd. Zo wordt het gebod “Gij zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken” in die Volxbibel: “Du sollst meinen Namen nicht verarschen und nicht damit rumspielen”.
        Toch wordt de Bijbel niet belachelijk gemaakt. Integendeel, het is een serieuze poging van een christen om Duitstalige jongeren geïnteresseerd te krijgen in het christelijke geloof.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.